Cep Telefonları Kanser İlişkisinde Yeni Bulgular

Ocak ayında Sarkaç’ta cep telefonları ile kanserin ilişkisini değerlendirmiş ve eldeki fiziksel, moleküler, biyolojik ve epidemiyolojik verilere dayanarak bugün için cep telefonlarının yaydığı elektromanyetik dalgaların insanda kansere neden olduğunu gösterecek yeterli kanıt olmadığını belirtmiştik. Yazıya buradan ulaşabilirsiniz.

2017’nin Şubat ayı başında ABD Ulusal Toksikoloji Programı’nın 2 ayrı memeli türünde (fare ve sıçan) yaptığı ve 10 yılı aşan bir sürede tamamlanan deneysel araştırmaların sonuçları yayınlandı. Ortalama 3 bin hayvanın kullanıldığı ve 25 milyon dolarlık bir bütçeye mal olan bu çalışmalarda, cep telefonlarının yaydığı radyasyon deney hayvanlarına normal kullanımda insanların maruz kalabileceği sürelerin çok üzerinde sürelerle uygulanmıştı (örneğin 2 yıl süreyle günde 9 saat).

Sonuçlar, daha önce yapılmış 20 çalışmada olduğu gibi, kanserle ilişki konusunda negatif sonuçlandı. Bazı erkek sıçanlarda iyi huylu kalp tümörleri gözlendi. Dişi sıçanlarda ve farelerde benzer oluşumlara rastlanmadı. Bunların insanda öne sürülen tümörlerle ilişkisi ise kanıtlanamadı.

Bulguları değerlendiren ABD İlaç ve Besin Yönetimi (FDA)*, deney hayvanlarına uygulanan bu çok yüksek dozlara karşın kanser oluşumuna rastlanmaması ve daha önce yapılmış çok sayıda deneysel ve epidemiyolojik çalışmanın da ışığında cep telefonu kullanımının bugün için insanda olumsuz sağlık durumlarına neden olmadığı kanısına ulaştıklarını belirtti. Günlük yüksek cep telefonu kullanımına karşın insanda beyin tümörlerinin arttığını gösteren bir veri de bulunmadığı vurgulandı.

Çalışmalarda saptanan beklenmedik bir bulgu ise cep telefonunun yaydığı radyasyona maruz kalan sıçanların kontrollerden daha uzun yaşaması oldu. Nedeni ve mekanizması açıklanamayan bu olayın ise insan biyolojisine uygulanabilmesi bugün için olası görünmüyor.

Şevket Ruacan
Koç Üniversitesi – Tıp Fakültesi

Kaynaklar:

*2 Şubat 2018 tarihli ABD İlaç ve Besin Yönetimi duyurusu: FDA Statement,

Denise Grady, “Cancer Risk From Cellphone Radiation Is Small, Studies Show“, New York Times, 2 Şubat 2018.

Önceki İçerikFeza Gürsey
Sonraki İçerikİlk kadın zoologumuz Fahire Battalgazi
Şevket Ruacan

Bilim Akademisi üyesi Şevket Ruacan, 1969 yılında Hacettepe Tıp Fakültesi’nden mezun olduktan sonra Pensylvania Üniversitesi ve New York Üniversitesi’nde Biyokimya ve  Patoloji eğitimi aldı

Hacettepe Üniversitesinde 1979’da doçent, 1988’de profesör oldu. 1979-2009 yılları arasında Hacettepe Tıp Fakültesi’nde Patoloji Anabilim Dalı Başkanlığı, Tıp Fakültesi Dekanlığı ve Onkoloji Enstitüsü Müdürlüğü, Etik Kurulu Başkanlığı gibi görevlerde bulundu.

Yüksek Öğretim Kurulu ve TÜBİTAK Bilim Kurulu üyesi görevlerinde bulundu. 2009-2014 yılları arasında Koç Üniversitesi Tıp Fakültesi Kurucu Dekanlığını üstlendi.