Haftanın Astronomi Fotoğrafı: Carina Bulutsusu’ndan

NASA, ESA, Hubble, HLA;İşleme/Telif: Domingo Pestana

Geçtiğimiz haftanın NASA Günün Astronomi Fotoğraflarından Sarkaç için seçtiğimiz bu fotoğraf Hubble Uzay teleskobundan geliyor.  Fotoğraf 6 Aralık’ta yayınlanmış.

Herbig-Haro oluşumları genç yıldızlarla ilişkilendirilen küçük bulutsular ve güçlü jetler içeriyorlar.  Genç yıldızın dönme ekseni boyunca fışkırttığı gazın oluşturduğu jetler etraftaki gaz ve tozla (saniyede birkaç yüz kilometre hızla) çarpışınca ortaya çıkıyorlar.

Fotoğraftaki toz sütununun içindeki Herbig-Haro 666 (HH666), 2004 yılında keşfedilmiş.  HH666, galaksimizin en büyük yıldız doğumevlerinden biri olan Carina Bulutsusu’nda bulunuyor.  Carina Bulutsusu Güney kutbu gökyüzünde gözlenebiliyor ve bizden yaklaşık 7500 ışık yılı uzakta.

Fotoğraftaki toz sütununun dış katmanları Carina’nın halen oluşmakta olan genç, sıcak ve büyük kütleli yıldızlarının rüzgarları ve radyasyonu ile şekillenmiş.

HH666’nın jetleri, kızılötesindeki ışımayı gösteren aşağıdaki fotoğrafta daha belirgin görünüyor. Jetler yıldızın dönme ekseni doğrultusunda, boydan boya 10 ışıkyılı kadar uzanıyor.

HH 666: “The Axis of Evil in the Carina Nebula”  https://www.noao.edu/image_gallery/images/d2/hh666-label.jpg, NOAO/AURA/NSF.

Kaynak:  Astronomy Picture of the Day, NASA  (https://apod.nasa.gov/apod/)