Şaka gibi kuyrukluyıldız ziyareti!

41P/Tuttle-Giacobini-Kresak isimli kuyrukluyıldız 1 Nisan’da Dünya’ya bugüne kadarki en yakın konumuna gelecek.  Merak etmeyin yakın derken hala 21 milyon kilometre uzakta olacak 😊

41P/Tuttle-Giacobini-Kresak çıplak gözle gözlenemeyecek kadar sönük,  dürbün veya  küçük bir teleskopla görülebiliyor. Nisan’ın ortasına kadar gözlenebilecek. Bir göz atmak isterseniz Büyük Ayı, Ejderha takımyıldızları civarına yani Kuzey’de Kutup Yıldızı çevresine bakmanız gerekiyor. Kutup yıldızı çevresinde olduğundan Kuzey yarımkürede bütün gece gökyüzünde kalacak.

41P/Tuttle-Giacobini-Kresak isminin bu kadar uzun olmasının bir hikayesi var. Keşfi neredeyse 100 yıl sürmüş. Birbirinden tamamen farklı zamanlarda yaşamış üç astronom tarafından tekrar tekrar keşfedilmiş.

Önce 1858’de Horace Tuttle tarafından görülmüş.  Parlaklığı gökyüzünde çıplak gözle görülen en sönük yıldızın 40’da biri kadar parlakmış.  Astronomlar bir ay boyunca bu kuyrukluyıldızı izlemişler ama yörüngesini ancak aşağı yukarı kestirebilmişler. Yeniden ne zaman geleceğini tahmin edememişler, yani kaybolmuş. 1907’nin Haziran ayında Profesör Giacobini Fransa’da Nice Gözlemevi’nde çok sönük bir kuyrukluyıldız tespit etmiş. Kuyrukluyıldız  iki hafta boyunca gökyüzünde kalmış.  Astronomlar bunun Tuttle’ın bulduğu kuyrukluyıldız olduğundan şüphelenmişler ama emin olamamışlar ve yine yörüngesi tam olarak anlaşılamamış.  Sonunda 1951’in Nisan ayında Lubor Kresak 41P’yi yakalamış ve bu sefer astronomlar bu üç gözlemi birbirine bağlamayı başarmışlar. 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak Güneş’in etrafını 5.5 senede dolaşıyor, yani bir sonraki ziyareti 2022’de olacak.

Sanki 1 Nisan şakası yapıyor gibi yakınımıza kadar gelip geçecek olan 41P’ye hoşgeldin diyoruz.

Kaynak: Joe Rao, No Joke: April Fools’ Comet to Pass Closest to Earth Since Discovery, 29 Mart 2017

Görsel: The Book of Miracles (Mucizelerin kitabı), 1550, Almanya’nın Augsburg kentinde gözlenmiş bir kuyrukluyıldız resmi. Bu kitapta başka birçok gökcismi ve olayının resimleri bulunuyor.

Önceki İçerikBilim tarihi nedir? Neden önemlidir?
Sonraki İçerikBeyin, Mizah ve Kahkaha