Mikroplarımızı her geçen gün daha çok seviyoruz…

Görüntü bağırsaklarımızdaki bakteri türlerinin oluşturduğu bir sanat eseri. Buna agar art (agar içinde sanat) deniyor. Agarın (bakteri büyütmek için de kullanılan cam kap) içine koyulan boyalar ilk başta renksizler, bazı bakterilerin salgıladığı enzimler bu boyalara renk veriyor. Bakteriler agar içinde büyütülüp bu görüntüler elde ediliyor. Kolibasili boyayı mora, sitrobakter turkuvaza ve klebsiella koyu laciverte dönüştürüyor. Fotoğraftaki agar Nicola Fawcett tarafından üretildi. Kaynak: Wikimedia (Nicola Fawcett)

İnsan bağırsağında 100 trilyon mikrop (mikroorganizma) yaşıyor, yani vücudumuzu oluşturan hücrelerden daha fazla.   Çoğunluğu bakterilerden oluşan fakat mantar, virüs ve diğer tek hücreli canlıların da bulunduğu bu mikroorganizma popülasyonuna bağırsak mikrobiyotası diyoruz.  Bağırsak mikrobiyotasındaki bozulmaların obeziteye ve ülseratif kolit, diyabet gibi bazı sistemik hastalıklara sebep olabileceği düşünülüyor.

Mikrobiyotamızı sevip, onu korumamız gerektiğini her geçen gün bu konuda artan araştırmalardan öğreniyoruz.

Mikrobiyotamızın çeşitliliği bize özel. Doğduğumuz andan itibaren karşılaştığımız mikroplar, özellikle hayatımızın ilk yıllarındaki antibiyotik kullanımı ve beslenme alışkanlıkları bu popülasyonun çeşitliliğini etkiliyor. Doğduğumuz andan itibaren tanıştığımız bu iyi mikroplar bizi hasta etmeden bağışıklık sistemimizi eğitiyor. Bizi hasta edebilecek mikropları kontrol altında tutuyorlar. Mikrobiyotamızdaki çeşitliliğin bizim için son derece değerli olduğu gün geçtikçe daha iyi anlaşılıyor.

Bilim Kazanı 2014’de mikrobiyotamızı anlatan  Yaşasın Mikroplar başlıklı bir program yapmıştı. Daha fazla bilgi için bu kaydı dinleyebilirsiniz.  https://bilimkazani.org/2014/06/04/bolum-12-yasasin-mikroplar/

Son 10 senede bağırsak mikrobiyotası hakkında yapılan araştırmalarda gözle görülür bir artış oldu. Her sene yazılan makale sayısı neredeyse 40 kat arttı.  Makalelerdeki bu artış, bağırsak mikrobiyotası ile ilişkili olduğu düşünülen diyabet, obezite, kalp damar hastalıkları, bağışıklık sistemi gibi konularda ümit verici sonuçlar elde edildiğini gösteriyor.

Birçok farklı uluslararası tıp dergisinde yayınlanan makaleleri arşivleyen PubMed verisine göre “bağırsak mikrobiyotası” anahtar kelimesi ile yapılan arama sonuçları