NASA’dan Haber Var: 7 Dünya Boyutlu Gezegen

NASA’nın teleskopu Spitzer ilk kez çevresinde yedi tane Dünya boyutlu gezegen bulunan bir yıldız sistemini ortaya çıkardı. Bu gezegenlerin üç tanesinin yıldızdan uzaklığı suyun var olabileceği sıcaklıklara izin verecek bölgede bulunuyor. Bu bölgeye yaşama elverişli bölge deniyor. Yedi gezegenin hepsinde uygun atmosfer koşulları sağlanırsa suyun bulunabileceği düşünülüyor ama özellikle üç tane gezegen için olasılık oldukça yüksek.
Söz konusu yıldız sistemi TRAPPIST-1 Kova takım yıldızında ve bizden 39 ışık yılı uzakta bulunuyor. Yıldız sistemi ismini onu 2016’nın Mayıs ayında ilk kez keşfeden Şili’deki TRAPPIST teleskobundan almış. TRAPPIST-1’in keşfinden beri Spitzer, Dünya yüzeyindeki birkaç teleskopla birlikte bu yıldız sistemini inceliyordu.
Spitzer, TRAPPIST-1 yıldızının en çok ışık yaydığı kızılötesinde gözlem yaptığı için bu sistemi incelemek için son derece elverişli. Spitzer verisi yardımıyla gezegenlerin altısının boyutu ve kütlesi kestirilmiş. Gezegenlerin yoğunluğu kayalık olduklarını gösteriyor.
TRAPPIST-1 yıldızı Güneşimizden 12 kat daha az kütleli ve Jüpiter’den azcık daha büyük. Yani oldukça soğuk bir yıldız. Yıldızın çevresindeki yaşama elverişli bölge de yıldıza oldukça yakın bulunuyor. Öyle ki yedi gezegenin hepsi kendi yıldızlarına Merkür’ün bizim Güneşimize olan uzaklığından bile daha yakın mesafede. Gezegenler dolayısıyla birbirlerine de oldukça yakınlar, yani bir gezegenin yüzeyinde durup gökyüzüne bakınca diğer gezegenleri görebilmeyi bekliyoruz. Bu da TRAPPIST-1 gezegen sistemi illüstrasyonlarını çok etkileyici yapıyor.
Daha önce hiç bu özelliklere sahip bir yıldızın çevresinde Dünya boyutunda gezegen keşfedilmediği için bu keşifi önemli. Bu gezegenlerin yaşama elverişli bölgede bulunuyor olması da ayrıca heyecan verici. Bundan sonraki araştırmaların gezegenlerin yüzeyinde sıvı halde su olup olmadığını gösterecek.